Yıldıray Karaer: Toparlanma 2023’ü bulur, mücadele ediyoruz

Corendon Airlines Yönetim Kurulu Başkanı Yıldıray Karaer, pandemi nedeniyle dünyada 314 milyar dolar zarara uğrayan  havacılık sektörünün ancak 2023 yılında kendine gelebileceğini, 2021'in de sektörün ayakta kalma yılı olacağını söyledi.

Koronavirüs salgını gerekçe gösterilerek AB'nin tüm engellemelerine rağmen Avrupa'dan Türkiye'ye gurbetçiler ile yabancı turist getirmeye çalışan Corendon Airlines Yönetim Kurulu Başkanı Yıldıray Karaer, TÜRSAB  TV'de turizm gazetecileri Savaş Daş ile Hasan Arslan’ın sorularını yanıtladı.

Gurbetçileri Türkiye’ye taşıyoruz

Pandemi nedeniyle AB'nin lokomotif ülkesi Almanya'nın 31 Ağustos'a kadar Türkiye'ye seyahat yasağı uygulamasına rağmen, Avrupa'da yaşayan gurbetçiler ile Türkiye'de konutları bulunan Hollandalı ve Belçikalıları taşıdıklarını belirten Karaer, AB bayraklı şirketleriyle de Avrupalı turistleri Yunanistan, İtalya ve İspanya'ya taşıdıklarını kaydetti.

Bu ülkelere yapılan uçuşların yüzde 75-91 doluluk oranlarına ulaştığını ifade eden Karaer, gurbetçiler üzerinde çok yoğun 'karantina' baskısı olduğunu söyledi.

10 Temmuz'dan itibaren Avrupa'dan Anadolu'ya uçuş programı başlattıklarına dikkat çeken Yıldıray Karaer, Turuncu Bölge uygulaması başlatan Hollanda Hükümetinin engeliyle karşılaştıklarına dikkat çekti.

Koronasız Türkiye tatili girişimini Hollanda hükümeti engelledi

Tur operatörü Corendon’un Türkiye’ye turist getirmek için başlatmayı planladığı ‘Koronasız Tatil’ girişiminin Hollanda hükümetince engellendiğini kaydeden Karaer, Türkiye’ye getirecekleri turistlere, masraflarının Corendon tarafından karşılanacağı PCR testi yapmak istediklerini ancak hükümetin en tepesinden girişimin engellendiğini ifade etti. Karaer, ''Avrupa'dan Avrupa'ya uçuşlarım çok iyi. İnsanlar çok özgür, sıkıntı olmadan tatil dönüşü karantinaya alınmadan ülkelerine gitmek istiyor.  Gurbetçilerimiz üzerinde çok büyük karantina baskısı var.  Türkiye'ye tatilciler ve gurbetçiler geliyor. Ama Avrupa uçuşlarımız daha iyi durumda. PCR testlerinin paralarını (Corendon olarak biz ödeyelim dedik, daha güvenli olur) dedik. Bize haksızlık yapıldığını düşünüyorum. Türkiye'de havaalanlarında, otellerde alınan önlemler hiçbir Avrupa ülkesinde yok. Ekonomik kaygıdan dolayı Avrupa'dan Türkiye'ye turist gitmesi istenmiyor. Karar çıkıncaya kadar Hollanda'dan Türkiye'ye uçuşları bekleteceğiz'' ifadelerini kullandı.

Yıldıray Karaer, şöyle devam etti.

''Eğer Avrupa hava sahası 31 Ağustos'ta açılırsa Eylül ayı tatilini kaçırmış olacağız. 1 Temmuz da açılsaydı Antalya uçuşlarımız dolu olacaktı.  Ekim ayında Almanya ve Hollanda’da tatil dönemi var. Ekim ayında da yoğun sezon olabilir. Elbette 2021 daha pozitif olacak.''

Karayipler’de 850 odalı otel yapıyoruz

İspanya'daki otel yatırımları hakkında da bilgi veren Karaer, tur operatörü olarak ürünlerini çeşitlendirmek istediklerine dikkat çekti. Karer, şöyle konuştu.

''İspanya'ya turist taşırken otel konusunda sıkıntılar yaşıyorduk. Otel bulamaz hale geliyorduk. Biz de İspanya'da otel işletmeciliğine başladık. İbiza'ya yılda 3 milyon turist geliyordu.  Hollandalılar İspanya'ya büyük ilgi gösteriyordu.  Kanarya Adaları, Mallarco'da otelcilik yapabilir miyiz diye düşündük. Türkiye ile birlikte 22 farklı destinasyonda faaliyet yürütüyoruz. Ibiza'da otel satın aldık. Karayipler'de de 850 odalı otel inşa ediyoruz. Bunun 400 odası tamamlanmıştı. Ancak pandemi ile karşılaştık. Türkiye'de edindiğimiz Now-how'u Karayipler'e getiriyoruz. Çok başarılı bir işletme kazandıracağız.''

2021 Havacılık sektörü için ayakta kalma yılı olacak

Dünya havacılık sektörünün pandemi nedeniyle çok ağır hasar aldığını vurgulayan Corendon Airlines Yönetim Kurulu Başkanı Karaer, Türkiye'de havacılık sektörünün aylık 2,5 milyar dolar zararda olduğunu 4 ayda bunun 10 milyar dolara ulaştığını bildirdi.

Havacılık sektöründeki kayıp 314 milyar dolara ulaştı

Dünya'da havacılık sektörünün ise 314 milyar dolar zararda olduğuna dikkat çeken Karaer, bazı ülkelerin uçak şirketlerine devlet yardımında bulunduğunu anımsattı.

Dünyada birçok havayolu şirketinin iflas için başvuruda bulunduğunu, bazılarının istihdamı yarıya indirdiğini anlatan Karaer, şunları kaydetti.

Ancak 2023’te kendimize geliriz

''Bizde Corendon olarak bu süreçte mücadele ediyoruz. Kiralık uçaklarımızla ilgili uçak şirketleriyle pazarlıklar yapıyor ve borçlarımızı ötelemeye çalışıyoruz. Borçlarımızı 2-3 yıla ötelemeye çalışıyoruz. Kısa Çalışma Ödeneğinden yararlandık. Tur operatörü kategorisinden kredi kullandık. Üzerimizde oluşan bu yükü kaldırmaya uğraşıyoruz. Ancak 2023 de kendimize geliriz. Bu 2-3 yılı alır. 2020 yılı için filomuzda 41 uçak planlamıştık.  Yüzde 50'ye varan tasarruf yaptık. Elimizdeki uçaklarla devam etmeye çalışıyoruz. Biz en çok 2020-2021 kışında ne yapacağımız diye düşünüyoruz. Daha önce kış döneminde uçaklarımızı Hindistan ve Afrika'ya gönderiyorduk. Şimdi tüm dünya havacılık sektörü aynı. Önümüzde çok sorunlu geçecek bir kış dönemi var. Uçak sahipleriyle, havalimanları işletmeleri ve devlet yöneticileriyle görüşeceğiz. Kış döneminde borçlarımızın ötelenmesini isteyeceğiz ve DHMİ'den 2020 yılı için planlama talep edeceğiz.''

Bankalara büyük görevler düşüyor

Bu süreçte başta bankalar olmak üzere finans sektörüne büyük görevler düştüğünü anlatan Yıldıray Karaer, sözlerini şöyle tamamladı.

''2020'de çok iyi bir sezon bekliyorduk. Ancak koronavirüs salgını belası çıktı. Ah vah etmenin faydası yok. Bu dönem çok itidalli şekilde ayakta kalabilme yılı olacak. Bankalara çok büyük görevler düşüyor. Devlet bankalarının önemli desteği oldu. Bundan sonra da devlet ve özel bankalar da  turizmcilere olanak yaratmak ve sektörü 2021 Nisan Mayıs ayına kadar yüzdürmek gerekiyor.

Oteller geçen yıl KGF almıştı. Bu yıl tam ödeyecekleri dönemde bu pandemi kaosu, depremi ortaya çıktı. Finans kuruluşlarından Nisan, Mayıs ayına kadar destek olmalı.''

Bu Haber 01.07.2020 - 18:21:44 tarihinde eklendi.