Mehmet Nuri Ersoy: Görür görmez durdurmaya çalışalım dedim ama…

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, katıldığı bir televizyon programında turizm sektörüne ilişkin açıklamalarda bulundu.

Fox TV’nin canlı yayına konuk olan Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, turizm sektörünün gündemine ilişkin soruları yanıtladı. Sinpaş GYO’nun, otel inşaatı nedeniyle Marmaris Milli Park alanı içerisinde yer alan Kızılbük Koyu'nu tahrip etmesi hakkında açıklamada bulunan Ersoy müdahil olmak istediklerini fakat yapabilecekleri bir şey olmadığını ifade etti.

“İstanbul 2019’un yüzde 40 üstünde”

Bu hafta Türkiye’ye gelen turist sayısının günlük ortalama 150 bin olduğuna dikkat çeken Ersoy “İstanbul gelen yabancı sayısında, 2019’un yüzde 40 üstünde. Mayıs ayında günde ortalama 50 bin yabancı turist girişi oluyor. Karadeniz’deki çatışmadan en çok etkilenen bölgemiz Antalya’da günlük girişlerde 60 bini geçtik. Bu hafta itibariyle Türkiye’ye günlük ortalama 150 bin turist girişi oluyor. Bunlar pazar çeşitliliğinin sonuçları. Yaşanacak açığı kapatmak için bu jeopolitik ortamda yaşamayı öğreneceğiz, bahanelere sığınmayacağız. Bizim amacımız 35 milyar dolar gelir 42 milyon turist hedefini geçmek” şeklinde konuştu.

“Yapabileceğimiz bir şey olsaydı yapacaktık”

Sinpaş’ın Marmaris’te sahili tahribat etmesi hakkında konuşan Ersoy, “Görür görmez durdurmaya çalışalım müdahil olalım dedim ama 80’li yıllardan kazanılmış hakkı vardı. Bu nedenle hukuku geriye dönük çalıştıramıyorsunuz. Bunu yapmanın tek yolu kamulaştırmaktı ama bizim öyle bir bütçe ve kaynağımız yok. 80’li yıllarda verilmiş imar izni, büyük ihtimalle o zamanki belediyelerden kaynaklı bir sıkıntı olabilir. Burada yapabileceğimiz bir şey olsaydı yapacaktık.” dedi

“Isparta konseri iptal edildi ama Beyoğlu Kültür Yolu Festivalinde sahne alacak”

Festivallerin yasaklanması ve konserlerin iptal edilmesi sorusuna Ersoy şu yanıtı verdi;

Yerel yönetimler ve özel kültür kurumları kendi bulundukları illerden gelen talepler doğrultusunda kültürel etkinlikler organize edebiliyorlar Bazı farklı sebeplerden dolayı yoğun tepkilerle de karşılaşabiliyorlar. Bunun sonucunda da programlarında değişikliğe gidebiliyorlar. Bu tamamen kendi tasarrufları. Bakanlık veya herhangi devlet kurumu olarak yap veya yapma deme gibi bir hukukumuz yok. İptal kısımları Türkiye’de hukukla belirlenir. Burada da savcılıklar ve mahkemeler geçerlidir. Herkesin başvurma hakkı vardır. Oradaki mahkemenin sonucuna göre de hareket etme hakkı vardır. Devlet kurumu yap veya yapma dediği zaman o nihai sonuç değildir. Siz hukuka başvurursunuz. O da yönetmeyi durdurup durdurmama ile ilgili kararını alabilir.

Bakanlık olarak bizim için en önemli şey kültür ve sanatın desteklenmesi. Biz bununla ilgili her türlü aktivitede yer alamaya çalışıyoruz. Şu an da İstanbul’da Beyoğlu, Ankara’da ise Başkent Kültür Yolu festivallerimiz var. Bu 2 festivalde 10 binden fazla sanatçı 2 binden fazla etkinlikte yer alıyor. Mesela organizatörlerden birinin önerdiği yabancı sanatçının Atatürk’e hakaret ettiğini tespit edip, konserini yasakladık.

Eskişehir’de festivalin iptal edilmesini inceledim. Valilik bir karar almış sonrasında yürütmeyi durdurma talep etmişler, hukuk da durdurma talebini geri çevirmiş. Hukukun kararından sonra bizim siyasetçi olarak yorum yapmamız çok doğru olmuyor. Mesela Isparta’da Melek Mosso konseri iptal edildi. Ama önümüzdeki günlerde Beyoğlu Kültür Yolu Festivalinde sahne alacak.

“Ben başarılıyım demeniz yetmiyor”

Michelin’in Türkiye’de yürüttüğü çalışma konusuna değinen Ersoy, “Dünyada kabul görmüş ve  referans kabul edilen listeler var. Siz bu listelere girmeye başardıysanız dünyada da kabul görmeye başlamışsınızdır. Ben başarılıyım demeniz yetmiyor. Referanslı birinin size bunu demesi ve sıra başı yapması lazım. Michelin bu açıdan önemliydi. Siz etkili ve doğru tanıtımı yaparsanız bütün dünyanın farkındalığını üzerinize çekmeye başlarsanız zaten Michelin de sizi fark edip radarına alıyor. 11 Ekim’de incelmelerini tamamlayıp listeyi yayımlayacaklar” sözlerini kullandı.

“Yapılanlar sapkınlık”

Ersoy Ayasofya’da yaşanan tahribat hakkında ise “Ayasofya’da çok büyük bütçe ve bilim kuruluyla çalışma yapıyoruz. Yıl sonunda çok büyük bir restorasyona başlıyoruz. İmparator Kapısı 2017’den itibaren takibimizdeydi. Bir de tümleme çalışması yapılmış su kapağı vardı. Bunlar için gereken çalışmaları yürütüp restorasyonunu yaptık. En son duvarda birileri eliyle duvar kazıyor denildi. Eski resimleri bulduk. Eliyle üzerinden geçmiş. Batıl bir inanç. Doğru mu? Sapkın bir şey. Şu an her türlü önlem alınıyor” açıklamasında bulundu.

“Atatürk Havalimanı çevresindeki otellerde yer yok”

Atatürk havalimanı çevresinde 8,4 milyar dolarlık turizm tesisin boş olduğu iddiasına ise “İsterseniz arayalım. Hangisinde yer var soralım, şu anda otellerin hepsi dolu. Boş yer yok” yanıtını verdi.

“Lahmacunun 200 lira olması önemli değil”

Bakanlık bünyesindeki halk plajları hakkında bilgi veren Bakan Ersoy, Bodrum’da plajlarda lahmacunun 200 lira olduğu söyleniyor. Lahmacunun 200 lira olması önemli değil. Bayramdan önce ve sonra 100 bayramda 200 yapması problem. Sabitle fiyat gitsin. Bizim 5 yıldızlı halk plajlarımızda 22 lira. Bodrum İçmeler’de halk plajımız var. Şu anda halk plajlarının sayısı onu geçti. Önümüzdeki sene 5 tane daha açacağız. İlk 2019’da Bodrum’da sonra Çeşme’de açtık. 2020’de Manavgat’ta, 2 tane Belek’te, Çamyuva’da Marmaris’te açtık. Şimdi iki tane de Kemer Beldibi’nde açtık. Haziran ayında da  Antalya Lara’da açacağız. Önümüzdeki sene Karadeniz, Ege ve Doğu’da açmayı planlıyoruz. Bunların rakamlarını artırarak devam edeceğiz.

“Bir şekilde orta yolu bulacağız”

Ersoy, fiyatların artmasıyla yerli turistin tatil yapıp yapamayacağı ile ilgili ise “Herkesin kesesine göre bölge de var, o bölge içinde farklı fiyatlı otel ve ev de var. Araştıracak bulacak. Turist başına kişi başı harcama çok az. Fiyatları yükseltmek için çalışmalar yapıyoruz ama bazen de diyoruz ki ‘Bizim kesemize göre de olsun.’ Sonuçta turizm, herkese hitap edecek ürününüzün olması demek. Bunu hem bölge bazında yapabilirsiniz, farklı bölgelerde farklı fiyat politikaları oluşur, hem de bölge içinde farklı otellerde farklı fiyatlandırma oluşturabilirsiniz. Bir şekilde orta yolu bulacağız.” ifadelerini kullandı.

Gidiş-dönüş uçak bileti fiyatlarında yaşanan fiyat farklılığına değinen Ersoy, bütün dünyada arz talebe göre değişen bir sistem olduğunu ve uçaklar ve otellerin kapasitesi doldukça farklı fiyat stratejileri uyguladıklarını söyledi.

Ersoy’un konuşmasında öne çıkanlar ise şu şekilde

“Doğru şekilde planlama ve tanıtım yapabilirsek turizmin 81 ilde yayılmasını sağlarız”

Turizm hedeflerimiz çok büyük, kat edeceğimiz çok yol var. Çünkü potansiyelimiz ve çeşitliliğimiz var. 81 ilde turizm yapmanız mümkün. Arkeoloji deseniz, tarihin en geçmişindeki yerleşimler bizde. Doğa deseniz bizde, yıl içinde 4 ayrı mevsim yaşayacağınız yerler var. Kültür-sanat deseniz doğu ve batının birleştiği yerdeyiz. İnanç çeşitliği var, birçok kültürel topluluk bir arada yaşamayı öğrenmiş. Buralarda doğru şekilde planlama ve tanıtım yapabilirsek turizmin 81 ilde yayılmasını sağlarız. Bunlar, işsizlik ve cari açığın değerlendirilmesi açısından çok büyük bir avantaj olacak. Eğer turizmin kalıcı olmasını istiyorsanız herkesin turizm pastasından pay almasını sağlamlamamız lazım.  Ne kadar çok katılan olursa o kadar çok sahip çıkan olur. Bu da turizmin sürdürülebilir olmasını sağlar

42 milyon turist 35 miyar dolar. Bu sene bu hedefleri aşacağımızı tahmin ediyoruz. Pandemi öncesi rekor kırdığımız 2019’a göre gelir hedefimi yükselttik, Karadeniz’de yaşanan çatışma bizim en büyük iki pazarımız arasında. Ama bu krizden etkilenmemek için pazar çeşitliliği adımlarını TGA ile atmaya başladık. Dünyada en yoğun ve en etkili tanıtım yapan ülkeyiz. Bize yoğun yolcu veren 40 pazarda daha yoğun bir tanıtım çalışması yürütüyoruz. İstanbul’da 2019 yılında havalimanı limitlerimiz dolmuştu. Şimdi İstanbul Havalimanının açılmasıyla slot sıkıntısı da çözülmüş oldu. 330 şehre direkt uçuş bağlantısı var. THY’de dünyanın sayılı hava yollarından biri. Büyümek için en büyük engeli kaldırmış oluyorsunuz böylece. Artık stratejili ve planlı bir şekilde çalışıyoruz. Krizleri olabilecek en hafif hasarla atlatıyoruz. Altyapıyı oluşturduk, sonuçlarını da almaya başlıyoruz.

TGA ile bütün şehirlerde koordinasyon ekiplerini oluşturduk. Şu an da her ilin turizm komisyonları ile konuşuyor ve tek sesli nasıl hareket edecekleri konusunda mutabık kalıyorlar. Go Türkiye geçen sene 80 milyon tıklanma aldı. Bu sene hedefimiz 200 milyon. Rakiplerine baktığımızda en çok tıklanma alan platform. Bütün bu tanıtımların sonucunda halkı bilinçlendiriyoruz. Bundan sonra yapılan yatırımlar, inşaatlar, neleri ön plana çıkaracağımız konusunda ortak bir çalışma ortaya çıkacak. Biz gerekenleri tespit ettik gereken alt yapıyı oluşturduk bundan sonra ileriye gideceğiz.

Bu Haber 30.05.2022 - 13:22:31 tarihinde eklendi.
  • Misafir Degilim 31.05.2022 - 04:58

Istanbul a gelen afgan pakistan suriyelileri de saymissiniz