İç pazar acentelerinden 2021 değerlendirmesi

Jolly Yönetim Kurulu Mete Vardar, Tatilseperi Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Karayal, Coral Travel Türkiye Genel Müdürü Mehmet Kamçı ve Touristica Genel Müdürü İbrahim Temel, 2021 sezonuna nasıl hazırlandıkları ve sezona ilişkin beklentileriyle ilgili değerlendirmelerde bulundu.

TurizmGüncel

Resort Kongres’inde AKTOB Başkan Yardımcısı Kaan Kavaloğlu’nun moderatörlüğünde düzenlenen panele, iç pazardaki seyahat acenteleri ve tur operatörleri katıldı.

Şirketteki ekibi çalışan değil çalışma arkadaşı, müşterileri ise misafir olarak gördüklerini ifade eden Mete Vardar, sadece turizm ve seyahata centeciliği yaparak bugünlere geldiklerini belirtti.

‘’Demek ki iyi işler yapmışız’’

Goldman Sachs yetkililerinin 5 sene evvel kendileriyle tanıştığını ve turizmle ilgili danışmanlık hizmeti almak istediklerini söyleyen Vardar, bir sene süren ilişkinin sonunda Goldman Sacks’tan ortaklık teklifi aldıklarını kaydetti. Vardar, ‘’Bu tip yatırım fonları finansal yapının dışında şirket yapısına da önem veriyorlar. Demek ki iyi şeyler oluşturmuş, iyi şeyler yansıtmışız. Bu konuda güzel birikimlerimiz olmuş ki bizi ortaklık noktasına getirdi. İlk başta bizden yüzde 11’lik hisse aldılar. Daha sonra da hisselerini 4’te bire yükselttiler. Yönetim kurulunda olmasalar da hissedar olarak varlar. ’’ dedi.

‘’Hayatımda ile defa ‘herhalde başaramayacağız’ dedim’’

Mart ayında yaşanan pandemiyle birlikte hayatında ilk defa, ‘’herhalde başaramayacağız’’ dediğini kaydeden Vardar, konuşmasını şöyle sürdürdü:

250 milyon lira ciro, bunun yüzde 90’ı iade talebiyle gelen misafir ve hiç yeni rezervasyon yok. Bu iş nasıl dönebilir ki dedim.Daha önceki krizlerde acenteler krize girdiğinde oteller ya da hava yolu şirketleri iyi durumda olabiliyordu. Ama baktık herkes çok kötü.

‘’Bir mucizeyi gerçekleştirdik’’

Bu işin içinde kurumsallık ve ailenin imajıyla çıktık. Bu dönemde misafirlere de kendimizi çok iyi anlattık ve pek çok misafirimiz ‘Paramız sizde kalsın. Biz 5 sene sonra da olsa o tatile çıkarız. Bediler. Bu işi sıfır kavgayla, hiç kimseyle davalık olmadan, misafirlerimizin iade süreçlerinin yüzde 100’ünü tamamlayarak çok iyi bir şekilde atlattık. Bir mucizeyi gerçekleştirdik. Rekabet noktasında karşılaştığımız birtakım olumsuzluklara rağmen bunu başardık.’’

İç pazarın her zaman önemli olduğunu belirten Vardar, açıklamalarına şöyle devam etti:

‘’Hans ile Mehmet aynı parayı mı kazanıyor?’’

İç pazar sadece kriz dönemlerinde değil her zaman önemli. Jolly’nin sahibi olarak konuşmuyorum. İç pazar hep önemli deniyor ama uygulamada yok. Avrupa pazardaki fiyat politikamızı iç pazarda da uygulamalıyız. Yurt dışından gelen Hans ile yurt içindeki Mehmet aynı parayı mı kazanıyor. Burada bir haksız rekabet var. Herkes taşın altına elini sokmalı.

‘’İç pazar 30 milyona ulaşabilir’’

Sezon kötü başlarsa beni hiç aramayan otelciler aramaya başlıyor. Doğru fiyatlarla başlasaydık aramasına gerek yoktu. Biz kendi kendimize pazarı çürütüyoruz. Doğru bir planlama ile seyahat acentelerinin de önemsendiği gösterilirse iç pazar 30 milyona ulaşabilir. Bunu sağlarsak krizlere karşı daha dik durabiliriz. İç pazardaki seyahat acentelerine seslenmek istiyorum; bu krizi el birliği ile atlatabiliriz. Birbirimizi aşağıya çekmemeliyiz. İç pazarın önemini, bizim kadar anlayacak bir Turizm Bakanımız var. İç pazarı 30 milyona çıkartalım. Bunu sağlarsak krizden daha iyi çıkabiliriz.”

Mehmet Kamçı: İç pazardaki yerimizi alıyoruz

Coral Travel’ın geçen yıla kadar 7 ülkede faaliyet gösterdiğini ve bu yıl Baltık ülkelerinde de faaliyete başlayarak sayıyı 10’a yükselttiğini kaydeden Coral Travel-Türkiye Genel Müdürü Mehmet Kamçı, şirketin iç pazara girişiyle birlikte kendilerinin de her yıl ivmelenen bir artışla iç pazardaki yerini almaya baladığını kaydettti.

4-5 aylık dönemde dikkatli olmak gerekir’’

Önümüzdeki 4-5 aylık dönemde dikkatli hareket etmek gerektiğine dikkat çeken Kamçı, bu dönemde müşterilerine ve acentelerine yakın duracaklarını ve kampanyalarını geniş çevrelere duyuracak çalışmalara yeni yeni başlayacaklarını söyledi.

Kamçı, değerlendirmelerinin devamında şu noktaların altını çizdi:

‘’2020’de yaptığımız şeyi 2021 için de yapıyoruz’’

‘’2020’ye çok önemli kararlar alarak, teknolojik alt yapıyı geliştirerek ve ürün yelpazesini arttırarak girdik. Sadece oteller değil, kültür turları tarafımızı da besleyip turizmin 12 aya yayılmasını sağlayacak çalışmalarla başlamıştık. Aslına bakarsanız, 2021 için de aynı şeyleri yapıyoruz. Ama pandemiden dolayı sağlık ve güvenlikle ilgili birtakım eklemeler yapıyoruz. Bu süreçte alt yapı yatırımları yapmaya ve personel eğitimlerine imkan bulduk.

Erken rezervasyon kampanyalarını başlattık. Şu anda geçen yılki sevilerde değil ama şubat-mart ayıyla beraber ivmenin daha yuları çıkacağını göreceğiz. Benzer bir durumu geçen yıl da yaşadık.

İbrahim Temel: Diana ile ortaklık büyümemizde etkili olacak’’

İbrahim Temel: Touristica’yı daha fazla güçlendirmek için Diana ile ortaklık kurduk’’

Touristica’nın genel müdürü İbrahim Temel ise, Diana Travel ile kurdukları ortaklıkla ilgili açıklamalarda bulundu. Touristica’yı daha fazla güçlendirmek için Tombul ailesi ile ortaklık kurduklarını belirten İbrahim Temel, ‘’Bu ortaklığın Türk turizmi için güzel bir örnek olacağını düşünüyor ve büyümemizde çok etkili olacağını görüyorum.’’ dedi.

Temel, konuşmasının devamında şunları söyledi:

‘’İadelerin tamamını yaptık, bu bize 2021’de dönecektir’’

22020 yılı zor geçti ama 2021 yılı da zor geçecektir. Ancak 2020’den daha iyi olacaktır. Misafirlerimizin iadelerinin tamamını yaptık ve onları mutlu ettik. 2021 yılında bunun bize döneceğini umut ediyoruz. Erken rezervasyon çok önemli duruma geldi iç pazarda. Pazarlamada dijitale çok önem veriyoruz. Misafirlerin ofise gelmeden satış yapmak için çalışmalar yapıyoruz. Acenteler özellikle Anadolu’da acenteye giderek satın alıyor. Bu nedenle acentelere önem vermeliyiz. Ödeme sistemleri de önemli. Misafire sadece tek ödeme seçeneği değil, farklı ödeme sistemleri sunmalıyız.’’

Kaan Karayal: Bazı avantajlarımız vardı

Tatilsepeti Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Karayal ise korona salgını sürecinin beklenebilecek her türlü kötü senaryodan daha kötü bir senaryo olduğunu belirtti. 2013 yılında şirkete bir yabancı bir ortak aldıklarını hatırlatan Karayal, ‘’Bu süreçte onların da talepleriyle birçok alan stres testleriyle her türlü kötü senaryoyu kurar ve onlara önlem amaçlı çalışmalar yapardık. Ancak her türlü kötü senaryoyu düşünürken, ‘keşke yüzde 50 düşüş olsaydı’ noktasına geldik. Bizim birtakım şanslarımız vardı. Ön ödeme yağmadığımız, çek vermediğimiz ve krediye girmediğimiz için bazı avantajlarımız vardı. Ama buna rağmen nakit akışını kolay toparlayamayacak bir noktaya geldik. Çünkü erken rezervasyon ödemeleri otellere yapılmış, ancak müşteriden iptal talebi geliyor. Tu operatörlerine ödeme yapılmış. Bu iadeleri oralardan alıp yapmanız gerekiyor. Dolayısıyla bu süreçlerde baya sıkıntı yaşadık.’’ ifadelerini kullandı.

Yabancı ortaklarıyla birlikte mayıs ayında nakit akışını toparlamak amacıyla sermaye arttırımı yaptıklarını kaydeden Karayal, ‘’Sermaye arttırımı ile birlikte biraz toparlandık. Pandeminden önce de evden çalışma versiyonlarına hazırlıklıydık.’’ dedi.

Bu Haber 27.11.2020 - 22:40:40 tarihinde eklendi.