Bakanlık, stratejisini değiştirmezse daha fazla iflas yaşanabilir

Geçen sene Goldtrail ve bu sene Holiday 4U ‘nun batması, Thomas Cook’un çok ağır bir krizde olması, mass turizm çalışan ucuz paket ve all inclusive tarzı tükenmiş bir turizm anlayışının son görüntüleridir.

Bu görüntüler yurt dışında Türkiye imajını derinden zedeliyor. Turizm Bakanlığı'nın artık sayıya oynayan, mass turizmi sunan büyük ve orta ölçekli operatörleri desteklemeyi bırakıp, kaliteye önem veren, Türkiye'nin tarihini, kültürünü öne çıkaran ve yeni yerleri keşfeden küçük büyük operatörleri desteklemesi gerekir. Ama gelin görün ki İngiltere'de bu tür çalışan yani kaliteye önem veren sadece Türkiye'nin sahilini değil, Anadolu'yu da pazarlayan, kültür ve tarih turizmi yapan, tur operatörlerine küçüksünüz diye, pazarda yeterli paya sahip değilsiniz diye destek verilmiyor. Az ölçüde bile finansal destek talebi geri çevriliyor ama milyonlarca pound Thomas Cook’a çok sayıda turist getiriyor yıllardır önemli miktarda paralar aktarılıyor.

BAKANLIK DOĞRU ROTAYA DÖNMELİ

Bu anlayışın artık değişmesi gerekir. Eğer sayı düşüyorsa bunun karşılığında ortalama turistin bıraktığı gelir artıyorsa bu çok kötü bir şey değil. Aksine olumlu bir gelişmedir. Artık bu anlayışı değiştirip, senede kaç kişi artış yakaladık yerine ortalama tursit başı ne gelir elde ettik ve bu gelir Türkiye geneline nasıl yayılıyor buna dikkat edilmeli. Bu tür hedefler doğrultusunda strateji geliştirilmeli. Turizmi sadece Marmaris ve Antalya eksenli düşünmemeliyiz. Kapadokya, Doğu Anadolu ve Jaradeniz de bu pastanın dilimlerini alabiliyor mu stratejisi üzerinde çalışmalyız. Ucuz paket programla gelen, hele her şey dahil otellerde kalan müşterilerin Türkiye'ye çok faydası olmadığı belli. Peki niçin halen biz bu iflas etmiş anlayışın peşinde koşmaya devam ediyoruz. İşin kolayını seçiyoruz. Turizm Bakanlığı artık bütçesini ve desteğini doğru rotaya çevirmeli  ve doğru ürünleri satan tur operatörlerini desteklemeli. Şu ana kadar yapılan yanlışlardan bir önce vazgeçilmeli. Yoksa yeni iflaslar devam edecek.


Bu Makale 18.08.2011 - 13:15:07 tarihinde eklendi.


Kullanıcı Yorumları
  • veli 08.08.2011 - 12:41

    hangi destekten bahsediyosuuz? turizm bakanlığı kime destek veriyormuş. Yahu iş bilmeyen adamlarla dolmuş buraları. herşey dahil sitemdeki kdv'Nin geri ödemesi yok. % 18'lik kdv giderini devlet % 8 olarak kabul etmiyor. alkolde deseniz daha yüksek ötv vergiside üstüne biniyor ve devlet % 18 olarak muhasebeleştirmemize izin veriyor. Halbuki konaklamada kdv % 8'e düşmüştü ama eğer konsept herşey dahil ise % 30'luk ötv ve kdv geriye % 18 olarak dönüşüyor ve kesitğimiz faturalarda % 8'den yararlanamıyoruz. Ama HB ve BB tesislerde bu durum böyle değil. konaklama %8, yiyecek içecek % 8, alkol ise ötv'li yüksek kesiliyor. Yani kim ne harcamışsa ona göre ayrışımını yapabiliyorsunuz. yani herşey dahil sistemi her yönden mali yönden de sıkıntıları var ama talep bu. Herşey dahil olmazsa da olmuyor. Mecburen yüksek kalite hizmet verip yüksek fiyattan satış yapmak gerekiyor.

  • ERCAN TURHAN GIRNE ROCKS HOTEL 08.08.2011 - 10:26

    Sanırım Akın beyın yazısı yanlıs yorumlandı,kastedılen turızm bakanlıgının sadece mass turızmı yapan buyuk operatorlere destek vermesı ve pazarın %1.5 hacmının altında kalan ancak butık ısler yapan altertanıf turızm yapan acentelere destek vermemesı.Bu dogru bır uygulama degıl,ayrıeten hersey dahıl sıstemın de denetlenmesınde kalıtesının kontrolunde de fayda var.Bır 5 yıldızlı otel hersey dahıl 10 euro ya cost yakalıyorsa bunu da sorgulamalıyız.Ucuz turıst,kalıtesız hızmet anlayısından artık kurtulmalıyız.Antalya yoresınde son derece kalıtelı hersey dahıl hızmet veren oteller var bunlar ornek alınmalı,bakanlık tarafından hersey dahıl standartları olusturulup sıkı bır denetıme tabı tutulmalı

  • Erdal 07.08.2011 - 01:57

    ben de kaldırmam. Herşey dahil sistemi bizleri ihya ediyor. BB ve HB'a kimse gelmez. herşey dahil sisitemini kaldıran da kaaptsın otelini gitsin. gelen giden olmaz. Akın bey gelirse açarım ama. Ona özel servis yaparım.

  • murat birecik 07.08.2011 - 01:53

    değerli arkadaşlar...yukarıdaki yorumu yazan; ''murat'', ben değilim! please note. tekraren, teyid edelim: ülkem hd sistemini başarmıştır ve hd, türkiye'nin en büyük gücüdür. tartışılmasına gerek de yoktur! anadolu kültür turizmine gelince; bizler 35 sene önce, konya'da otel bile yok iken, en müşkülpesent amerikalılara, lystra ve derbe höyüklerini gezdiriyorduk! hristiyanlık arkeoloji ve coğrafyası (st paul ve st philip) para kazanmak istiyenler için en büyük kaynak... ülkemde, hamdolsun, yollar da pırıl pırıl. saygılarımla...murat birecik

  • Bilal İnan 06.08.2011 - 11:31

    Biz türk turizm sektörüne en büyük katkıda bulunanalrdanız murat bey. Burada diğer yorum yazan arkadaşlar da aynı şekilde katkıda bulunan insanlar olduklarını yazdıkları yorumlardan anlıyorum. ama all inklusive konseptine tükenmiş diyen Akın bey katkıda değil bilakis engellediğini düşünüyorum. Çok talihsiz ve yanlış bir yorum. Yazık. All inklusive sayesinde türk turizmi en güzel yerlere geldi. 30 - 40 milyon euro yatırım yapan ve pazarlamasına her yıl milyonlar harcayan otellerin getirdiği müşterilere 50-100bin yatırım yapıp hazıra konmaya çalışan restoran bar esnafıyla sorunları çözdük. En iyi konsept HERŞEY DAHİL'dir. Bakanlık kaldırmak istese de ben kaldırmam. kessin ceza. BEN KALDIRMAM

  • Serdar Yeşilyurt 06.08.2011 - 10:01

    Biz de turizme en az Akın bey kadar katkıda bulunuyoruz. Akın bey bu söylemiyle katkı değil, balta vuruyor. Sakın. Türk turizminin böyle bir baltaya ihtiyacı yok.

  • Bilal İnan 06.08.2011 - 09:53

    Murat bey sizce burada yorum yazan arkadaşların hiçbiri turizme katkı vermiyor mu? Ben acenteci ve otelciyim. Diğer arkadaşlar da eminim ya acentacı ya da otelcidir. Biz de bu ülkeye turist getirmek için uğraşıyoruz ve bunun için tonlarca para harcıyoruz. Akın bey bilinçsizce ve cahilce konuşuyor. Herşey dahil kaldırılırsa en başta kendisi iflşas eder, haberi yok. BU ülkede kültür turları için de artık turist kalmadı. Zaten kültür turlarına gelen yolcular her yeri gezdi gördü, almanya da yaşlandı gitti. Herşey dahil müşterisi avrupalıi rus ve türktür. Kültür turizmi müşterisi de uzak doğulu, amerikalı, avuystralyalı veya kanadalıdır. Kültür tulraı için bence kendi vizyonunu ve portföyü üzerinde çalışsın. Herşey dahil müşterisine sulanır gibi konuşmasın. Öte yandan Cemil arkadaşımıza da katılıyorum. Bu ülkede 30 milyon, 50 milyon euro'luk yatırımlar yapıp otel açanlar bir de üstüne milyonlarca tanıtım pazarlama payı harcayıp turst getiriyor. yanına 50 bin liralık yatırım yapan barlar restoranlar bu gelen hazır müşteriyi çalma yoluna gidiyor. HERŞEY DAHİL ile bu sorunu da çözdük çıok şükür. Turistlerle 5 yıldız otellerde dahi dışarıdan yiyecek içecek sokulamaz kavgası yapılıyordu yıllardır, şimdi getirsinler, banane diyoruz. Alıyorsa dışarıdan kamera ile mide zehirlenmelerine karşı da bir şey olur diye de kayıt altına alıyoruz. HERŞEY DAHİL en başarılı ve en doğru çözümdür. Bu arada 3 yıldızlar herşey dahilden çıkarılsın diyen o kooordinatör arkadaşımız da eğer çok biliyorsa kooordinatörlüğünü yaptığı gruba bir 3 yıldız aldırıp BB veya HB satsın bakalım satabiliyor mu?

  • Murat 06.08.2011 - 04:22

    Sayın yorum yazan arkadaşlar. Akın beyi şahsen tanımam, kendisini savunacak değilim ama Anatolian Sky Holiday İngiltere merkezli bir tur operatörü ve Türkiye ye az ya da çok ALL INCLUSİVE otele veya başka sınıftan tesise turist göndermek için uğraş verin işletme diye biliyorum. İsterseniz, Akın beyin düşüncelerine karşı çıkar tarzda yorum yapacağınıza, sizlerde Akın beyin turizim için verdiği uğraşın bir kısmını vermeye çalışsanız daha verimli olunur.

  • serdar yeşilyur 06.08.2011 - 12:24

    Bilal bey ve Murat beye katılıyorum. Akın bey kültür turizmiyle mass turizmi fena birbirine karıştırıyor. kültür turizminde eğlence talebi pek yoktur. Yorgunluktan zaten buna vakit bulamazlar ve herşey dahil talepleri bu yüzden olamaz, içip eğlenmeyecekler çnkü. sabahın erken saatinde kahvaltı sonrası deparlarını alıp giderler. Hatta herşey dahil otelleri için kültür grupları daha iyi,nedeni düşük cost. Ama herşeydahil müşterisi çok ayrıdır. onların kültür turlarıyla hiç bir alakası yok. tamamen eğlenmeye geliyorlar. hatta rehberleri bile turlar için zor satış yapıyorlar. herşey dahil türkiyenin en büyük turizm gücüdür. bu sayede ispanyanın ve yünanistanın hatta mısırın yolcularını alabiliyoruz. herşeydahil'de dünyanın en uzmanı haline geldik. bu yüzden de ülkemiz talep görüyor. Eğer herşey dahil gibi bir gücü kaldırmaya çalışırsanız-Kİ KİMSENİN BUNA GÜCÜ YETMEZ, CUMHURBAŞKANININ BİLE-türkiyede turizm tamamen anında biter. hem de % 90 ile biter. Biz bunu çok test ettik. oteller ilk başta çok direndi herşey dahile geçmemek için ama mecbur kabul etmek ettiler.% 15 olan doluluk da bir anda % 100'e çıkıyor. Bunu anlamayan da turizmci olamaz. Kültür turizmi ile mass turizmi de birbirine karıştıran da demek mesleki bir yanlışları var demektir.

  • Cemil Moralılar 06.08.2011 - 12:06

    Akın beyin bu açıklamaları sadece gündeme gelmek için sar ettiği kanısındayım. Bir acentecinin satış yaptıkları kesimi düşünmeden bu sözleri söylemesi cok mantıklı görünmüyor. HD nin çıkış felsefesi zaten uçak koltuklarının, otellerin katalizör olarak kullanılarak doldurulması değil midir. Ücretsiz çocuklar uçaklarda da ücretsizmidir Akın bey. HD olmasa esas uçak şirketleri batar. Bir diğer husus da maalesef Türkiye çarpıklığı; HD nin yaygın olmadığı yılları hatırlayacak olursanız, 6-7 sıfırlı dolarlık tesislerin kapı önlerine açılan derme çatma, gecekondu barlar, diskolar, yatırımcının yatırımını, yarattığı istihdamı verdiği vergiyi verdiğine pişman hale getirmedi mi? Avrupanın en pahalı restoran ve barları bu ülkede değilmiydi. HD sayesinde bu çarpıklık ve haksızlıklar ortadan kendiliğinden kalkmıştır. Daha gecenlerde ülkemizin büyük gruplarından bir tanesinin koordinatörü de sadece 5 yıldızlar HD uygulasın vecizini sözlemez mi!!!!! Yahu biraz düşünce, konuşmadan önce biraz düşünce, olayı sadece yıldız ile kategorize etmek nasıl bir mantıktır??? Sayın koordinatör, maliyet diye bir şey var, ama sizde haklısınız çünkü çok oda oldumu otel zaten 5 yıldızdır mantığından gidiyorsunuz. O yüzden ülke ucuz ülke. neden 400 odalı 4 yıldız tesislerimiz yok??? 5 yıldız yap 4 yıldız fiyatına sat.... Önce bu çarpıklıkları konuşsak, Tursab başkanının nihayet dile getirdiği yabancıların yazlıklarının kendi aralarında kiraya verilmesine çözüm bulsak. Bodrum ingiliz uçakları dolu iniyor. Ama 80% turist komşusundan kiraladığı eve gidiyor havaalanından. Devlet desteğinden hiçççç bahsetmiyorum yok çünkü.... Hani derler ya nerem doğru!!!!!!! Saygılarımla

  • murat birecik 06.08.2011 - 09:39

    yerli katkı oranı en yüksek sektör; konaklama sektörüdür! dikkat buyurun, bir otel yatırımında, klima kompresörleri ve bilgisayar vb dışında, tüm tedarik ülkemizden yapılmaktadır! otel işletmeye alındığında ise; işte o zaman, ülkemizin vurucu gücü ortaya çıkmaktadır...ben, gemi inşa sektöründe, neredeyse tümüyle ithal kalemlere bağımlıyım! işletme aşamasında ise; yakıt...yakıt...ve de yakıt! sonuçta; herşey dahil sistemi, st. philip gibi ülkemizin vurucu gücüdür! saygılarımla...murat birecik

  • KEREM CEMOĞLU 06.08.2011 - 09:15

    HAY ELİNİZE, AKLINIZA, KALEMİNİZE SAĞLIK BİLAL BEY! TEBRİK EDİYORUM SİZİ. HELE YUKARIDAKİLERİ YAZAN BİR DE ACENTA GENEL MÜDÜRÜ!!! BU NE YA, HERKES TUTTURMUŞ BİR "HERŞEY DAHİL KALKSIN" TERANESİ GİDİYOR. HERŞEY DAHİL KALKARSA GELEN TURİST SAYISI YARIDAN FAZLA DÜŞER. SİZİN DEDİĞİNİZ KÜLTÜR TURİZMİ MÜŞTERİSİ MEVCUTUN % 10'UNU BİLE TEŞKİL ETMEZ. SİZİN MANTIĞINIZDA GİDERSEK YARIM PANSİYON DA PEK HAYIRLI BİR SİSTEM DEĞİL. SADECE YATAK SATALIM OLSUN BİTSİN!...

  • Oktay 06.08.2011 - 02:33

    Sanırım, asıl sorun kaliteli turizm ve kalite turist demek istiyor Akın Koç Bey. Bundan 30-35 sene önce gelen turistlerin tamamı kaliteydi ve türkiye, turizmi tam bilmiyordu o zamanlar. Maalesef, sonuçta yine bizler bu kaliteli turistleri kaçırttık (Neden ve ayrıntılara girmeye zaten gerek yok, bunların sebeplerini hepimiz gayet iyi biliyoruz) Evet, o zamanlar gayet tabii all. inclusive diye bir şey söz konusu'da değildi. Bence asıl sorun'da all inclusive olsunmu olmasınmı değil zaten, asıl sorun tekrar kaliteli turizmle birlikte, kaliteli turistleri nasıl bu ülkeye geri getirebiliriz sorusu vede çözümü olmalı, olabilmeli.

  • Bilal İnan 05.08.2011 - 09:04

    Akın bey, By kısa yazı yorumunuzdan hayatınızda hiç bir otel kapısından içeri girmediğinizi anlıyoruz ve kültür grupları turizmi yapan acentenize biraz pay geşmesini sağlamak için kalkıp all inklusive sistemini kötülüyorsunuz. hayır efendim. sonuna kadar haksızsınız. Türkiyeye eğer bugün gelen turist sayısı 33 milyonu buluyorsa bu all inklusive sayesindedir. kültür gruplarına gelen yolcu sayısında bir eksilme yok. rutin yükselmesi devam ediyor. ingilzilerin de kültür turizmi ile malesef alakası yok. onlar içmeyi ve dağıtmayı sever. yanlış kulvardasınız. all inklusive'de para kazanan ve başarılı olan bir çok otel işletmesi var. Rixos, Royal hotels, Cornelia, barut, xanadu, delphin hotels gibi daha sayabiliriz. İşin sırrı da şuydu. Müşteriye vermekten çekinmeyin. verin, herşeyi verin, yesin içsin. lezzetten de ödün vermeyin. Sonuç; oteller ağzına kadar daha sezon başından DOLU. müşteriden kaçıran oteller ise BOŞ ve batıyor, iflas ediyor. mass turizmi bilmediğiniz bariz belli, bari hiç bu kulvara girmeyiniz, size mesleki dost tavsiyem budur.

En Çok Okunanlar
Bunları Okudunuz Mu?
Yazarlar
Tüm Yazarlar
GÜNCEL HABERLER
SEKTÖREL HABERLER

Turizm gündemine ilişkin haberlerin her gün mail adresinize gelmesi için abone olun.