‘’Turizm Bakanı içimizden biri ama bizi tam anlayamadı’’

Prontotour Yönetim Kurulu Başkanı Ali Onaran, TÜRSAB TV’de yayınlanan ‘Turizme Global Bakış’ programının konuğu oldu. İadeler ile ilgili talpleri yönetmekte zorlandıklarını ifade eden Onaran, ‘’Bakanımız bizim içimizden biri ama bizi tam anlayamadı’’ ifadelerini kullandı.

TurizmGüncel

Mart ayında pandeminin yayılmasıyla beraber başta İtalya olmak üzere, tüm turları iptal ettiklerini belirten Ali Onaran, gelinen noktada da önlerini göremediklerini ve öngörüde bulunmanın çok zor olduğunu söyledi.

HerkesİN ilk olarak yakın mesafe destinasyonların açılacağı konusunda hemfikir olduğunu kaydeden Ali Onaran, kısa vadede insanların uzak destinasyonlara ne kadar gitmek isteyeceklerinin soru işareti olduğunu ifade etti.

''Her şey dahil sisteminin biteceğine inanmıyorum''

Sıfır vakaya inilmesi durumunda seyahat sektörünün durumu daha rahat atlatacağına işaret eden Ali Onaran, ‘’Herkes küçük oteller diyor. Biz de Prontotour olarak küçük otelleri öne çıkaran bazı şeyler koyalım diyoruz ama ben şunu düşüyorum. Çk büyük oteller de belli kurallar çerçevesinde ortaya çıkardıklarında öne çıkabileceklerini düşünüyorum. ‘Her şey dahil bitecek’ deniyor ama ben buna inanmıyorum. Yeter ki hijyen şartlarına ve bugünkü ‘yeni normale’ ayak uydurabilsinler. Arz-talep yavaş başlayacak. İnsanların bir anda ‘haydi tatile gidiyoruz’ diyeceklerini tahmin ediyorum.’’ dedi.

''Yunanistan ve Yunan adaları fena gitmeyebilir''

Yurt dışında ilk olarak hangi destinasyonların açılabileceği şeklindeki soruya ise Onaran, ‘’Şu anda Yunanistan fena gitmiyor. Onlar bu süreci çok yoğun bir şekilde yaşamadılar. Bu nedenle Yunanistan ve Yunan adaları fena gitmeyebilir diye düşünüyoruz. Öte taraftan İtalya ve İspanya bu süreci en kötü şekilde yaşamış ülkeler. Bu ülkeler süreci çok ağır yaşadıkları için o kadar dikkat edecekler ki, belki İtalya ve İspanya’ya gitmek de mantıklı olacak diye düşünüyoruz. Bu nedenle bu yıl İtalya veya Yunanistan olmayacak gibi şeyler söylemek için henüz erken’’ diye konuştu.

''Rezervasyonların yüzde 50’sini öteleyebildik''

Korona salgını sonrası acentelerin karşı karşıya kaldığı iade talepleriyle ‘Müşteriler de haklı biz de haklıyız’ diyen Onaran, ‘’17 Mart’tan itibaren misafirler bizi aramadan biz onları arayarak ertleme, öteleme yapmalarını, hatta bu konuda onlara bir bonusla yardımcı olmayı teklif ettik. Bu konuda bir noktaya kadar başarılı olabiliyorsunuz. Misafirlerin bir kısmı ‘biz iptal etmek istiyoruz’ diyorlar. Kolay değil. Bugün hala ileriye dönük verdiğimiz çeklerin ödemelerini yapıyoruz. Bu çekler temmuzda, ağustosta gidecek olan gruplarımızın ödemeleriydi. Bu ödemeleri yapıyorsunuz ma bunun dışında birçok genel gideriniz var. Kaldı ki bu müşteriyi kazanmak için de çok ciddi masraflar, reklamlar, genel giderler yapıyorsunuz. Şimdi bu radan bir de kar elde etmeyi planlamışsınız. Şimdi bunların hepsinin iade edilmesi çok zor. Biz toplam rezervasyon yüzde 50’sini ötelemeyi başardık, yüzde 50 de iptal ettik.’’ açıklamasında bulundu.

''Bakanımız içimizden biri ama biz tam anlayamadı''

‘’Bakanımız bizim içimizden biri ama bizi tam anlayamadı’’ diyen Ali Onaran, çıkarılan kararname ile uçak şirketlerinin iptal ve iadelere karşı garanti altın alındığını söyledi. Onaran, ‘’Uçak biletlerinde ideler, uçuş başladıktan 2 ay sonra alınabilecek. Bunun bir benzerinin biz tur operatörleri için de olması bence gerekiyordu. Bu konuda çok görüşüldü. Hatta bir ara ‘tamam’ noktasına gelindi diye biliyorum. Hatta Cumhurbaşkanımız bir TV kanalında ‘tur operatörlerinin iadeleri ile ilgili bir konu var, bunu da konuşmamız gerekiyor’ demişti. Ama sonra kaldı. Gerçek olan şu ki, zorlanıyoruz. Dünyanın en büyük bankası da olsanız bir ay içinde tüm mudiler parasını istediğinde veremezsiniz. Bu durum TUI için de geçerli, Prontotour için de geçerli.’’ şeklinde konuştu.

''Müşteriye geri ödeme yapmak için faizli kredi çekmek ne kadar acı''

Desekler konusuna birçok şey açıklandığını ancak bunların birçoğunun olmadığını söyleyen Ali Onaran, ‘’Örneğin krediler konusunda kolaylık gösterilecek dendi ama ben hiçbir bankanın kolaylaştırdığını görmedim. Bu sadece bizim açımızdan değil, diğer arkadaşlarımız ve otelciler açısından da böyle. 2018 döviz devalüasyonundan çıktık, anca kendimizi toparlamışken şimdi bankaya kredi istiyorsunuz. Bir de, müşteriye geri ödeme yapmak için kredi istemek ne kadar acı bir şey seyahat acenteleri için. Benim param orada duruyor, müşteri de parasını geri istiyor. Ben oradaki paramı geri alamadığım için faizli kredi alarak müşterinin parasını ödemeye çalışıyorsunuz. Devlet bankaları ise bu konuda daha olumlu davrandılar. Küçük acenteler için 50 bin TL’lik destek olacağı söylendi ama sanıyorum aradan da sonuç alınmadı.’’ dedi.

''Ön ödeme kredileri pratikte bir işe yaramadı''

Acentelerin yaptığı ön ödemelerin geri ödenmesi için otellere çıkarılan ‘ön ödeme kredileri’ ile ilgili de değerlendirme yapan Onaran, ‘’Bu, pratikte çok kolay uygulanabilecek bir şey değildi ve otelcilerin büyük kısmı kabul etmedi. Çünkü otelciler, ‘ben de zor durumdayım, çeki falanca yere verdim’ diyor. Biz aslında çeklerin büyük kısmını yönetiriz. Bir kısmını yönetememe sebebimiz de o. Sorun, o çekin otel tarafından da kullanılmış olması.’’ dedi.

Bu Haber 05.05.2020 - 21:18:48 tarihinde eklendi.
  • Aysun 07.05.2020 - 06:55

Turizm Bakanı ancak kendi firmasını ve kendi tesislerini düşünüyor. Şuana kadar hangi turizmciye bir faydası oldu? Turizm sektörümüz daha adil bir bakan hak ediyordu.

• Şener Bayrak 06.05.2020 - 08:39

Mehmet Nuri Ersoy Nasıl bakan oldu ben bir anlam veremedim.Kendi Otelinde sezon sonu geldiğinde emek vermiş sezonun yükünü çekmiş olan Güvenlik Görevlilerini askıya alıp ve yerlerine daha önce kadrolu olmuş Temizlik görevlisi veya garsonları çalıştırıyor.